مطالعات و طرح بازاریابی (Market Plan)


ما برای مشکلات شما ایده داریم!


یک طرح بازاریابی((Marketing Plan) به دقت عنوان می کند که کسب و کار جهت عرضه محصولات جدید و پشتیبانی از محصولات قدیمی، چه کارهایی انجام خواهد داد، این برنامه به نحوی تعیین کننده مسیر راه و جزئیات اجرایی، بازاریابی کسب و کار بوده و زمان بندی فروش و فعالیت های ترویجی، سیاست قیمت گذاری و تلاش های مربوط به توزیع کالا را نشان می دهد.
يك طرح بازاريابي مي‌تواند بخشي از يك طرح كسب و كار(Business Plan) باشد. بايد توجه داشت فرآيند بازاريابي از طريق اجرايي كردن آميخته بازاريابي صورت مي‌گيرد. براي اثربخشي بيشتر برنامه‌هاي بازاريابي بايد به صورت يك قالب نوشتاري كه به آن طرح بازاريابي گفته مي‌شود، تدوين شود. چكيده اين فرآيند شامل حركت از كل به جزء، از چشم‌انداز (Vision) به ماموريت (Mission) و به اهداف كلان (Goals) و به اهداف عيني (Objectives)، حتي تا برنامه‌اقدام افراد سازمان مي‌باشد. همچنين اين يك فرآيند تعاملي است كه در همه مراحل بررسي شده و اصلاح مي‌گردد.
برنامه‌ بازاریابی نقشه‌ای است که شما را در مسیر رسیدن به اهداف‌ کسب و کار، هدایت می‌کند. این برنامه‌ پاسخی است به پرسش‌هایی درباره‌ی چگونگی موضع‌گیری کسب و کار شما در بازار، چگونگی متمایز کردن آن از رقبا، چگونگی دستیابی به مشتریان جدید و بسیاری سؤالات دیگر است. یک برنامه‌ی درستِ بازاریابی به پرسش‌های زیر پاسخ می‌دهد:
1- مشتریانِ هدف شما چه کسانی هستند؟
2- چگونه این مشتریان هدف را جذب کنید؟
3- چگونه مشتریان‌ خود را حفظ ‌کنید تا خریدار همیشگی شما باشند؟
یک برنامه بازاریابی می تواند بخشی از برنامه کلی کسب و کار باشد. داشتن یک استراتژی جامع بازاریابی، پایه و اساس نگارش یک برنامه بازاریابی خوب است؛ چرا که یک برنامه یا طرح بازاریابی شامل فهرستی از اقداماتی است که بدون در نظر گرفتن اصول درست استراتژیک موثر نخواهند بود.




هر برنامه بازاریابی شامل سه بخش اصلی است :
1- اهداف بازاریابی (Marketing Goals) : پس از تجزیه و تحلیل وضعیت کنونی سازمان، رقبا و شرایط بازار می‌توان نسبت به تعیین اهداف بازاریابی اقدام نمود. هدف اصلی برنامه های بازاریابی، ایجاد تعادل و تناسب بین محصولات سازمان و بازارهای هدف آن است.
2- استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy) : عبارت است از روش رسیدن به اهداف بازاریابی. استراتژی روش انتخاب شده برای دستیابی به هدفی مشخص و ابزار رسیدن به این هدف را در چارچوب زمانی تشریح می کند. البته این روشها شامل جزئیات کار که بصورت روزانه پیگیری می شود، نمی‌باشد. بطور کلی استراتژی های بازاریابی به آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت، ترویج و توزیع) مربوط می‌شوند.
3- تاکتیک های بازاریابی (Marketing tactics) : شامل فرآیندهای تبدیل استراتژی به برنامه‌های کاری است، هر برنامه کاری شامل جایگاه فعلی کسب و کار، اهداف و فعالیت های کسب و کار، مسئولیت ها، زمان شروع و پایان کار و هزینه‌ها می‌شود.
آمیخته بازاریابی 4P’S (Product+Price+Place+Promotion) شامل : محصول، قیمت، مکان عرضه و تبلیغات و یا عده ای با 8P’S شامل : محصول، قیمت گذاری، مکان دسترسی، تبلیغات، شواهد فیزیکی، فرایندها، کارکنان و در نهایت شرکا یا همکاران، از آن نام می برنند، مجموعه ای از ابزارهای بازاریابی است که سازمان برای دستیابی به اهداف بازاریابی خود از آن ها استفاده می کند.

ويژگي‌هاي يك طرح بازاريابي عبارتند از:
1- شفاف (Clear) : بدون هيچگونه ابهامي اقداماتي كه بايد انجام شود را بيان كند.
2- كمي (Quantified) : خروجي‌هاي هر اقدام بايد به طور كمي مشخص شود تا بتوان عملكرد آن را ارزيابي كرد.
3- متمركز (Focused) : بايد در مقابل وسوسه شاخ و برگ دادن به اقدامات و طرح‌ها مقاومت كرد. همچنين طبق قانون 80-20 بايد روي مشتريان و يا محصولات اصلي تمركز بيشتري داشت.
4- واقعي (Realistic) : بايد قابل دستيابي باشد.
5- مورد پذيرش (Agreed) : افرادي كه درگير اجراي طرح بازاريابي هستند مي‌بايست به آن معتقد بوده و در مقابل آن جبهه نگيرند.





براي يك كسب و كار كوچك طرح بازاريابي شامل محصولات رقبا، سطح تقاضاي محصولات يا خدمات در بازار و نقاط قوت و ضعف رقبا مي باشد. اين طرح در 5 سرفصل زير تهیه و تدوين مي‌گردد :
1- شرح محصولات يا خدمات با جزئيات؛
2- بودجه بازاريابي با احتساب هزينه‌هاي تبليغات و سياست‌هاي تخفيف فروش؛
3- شرح جايگاه كسب و كار شامل مزايا و معايب بازاريابي شركت و اطلاعات رقبا؛
4- سياست قيمت‌گذاري؛
5- بخش‌بندي بازار(Market Segmentation).
براي کسب و کارها و شرکت های متوسط و بزرگ ، اجزاي اصلي طرح بازاريابي دارای اجزاء کامل تری است. این دسته از کسب و کارها طرح بازاریابی شان شامل سرفصل های زیر می باشد :
1- خلاصه مديريتي (Executive Summary) ؛
2- تحليل محيطي (Situational Analysis) ؛
3- تجزیه و تحليل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید (SWOT) ؛
4- اهداف عيني و عملياتي (Objectives)؛
5- استراتژي‌ بازاريابي (Marketing Strategy)؛
6- برنامه اقدام (Action Plan) ؛
7- پيش‌بيني‌هاي مالي (Financial Forcasting) ؛
8- شاخص هاي كنترل و ارزيابي




پیش بینی ابزاری قدرتمند در فرآیند برنامه‌ریزی هر کاری است.ییش بینی بازار یکی از مولفه های اصلی تحلیل بازار است. که اعداد، ویژگی ها و جریان های آینده را در بازار هدف شما طراحی می کند. یک تجزیه و تحلیل استاندارد تعداد پیش بینی شده مشتریان بالقوه ای را که در بخش ها تقسیم شده اند، نشان می دهند. در بازاریابی محصول و یا خدمات هم اندازه بازار مهم است و هم ارزش بازار و باید به آن توجه نمود.
مدل بازاریابی آیدا (AIDAS) را برای جذب مخاطبین بیشتر و افزایش فروش به کار می‌برند. این مدل مراحل سفر مشتری را به پنج مرحله توجه (Attention)، علاقه (Intrest)، تمایل (Desire)، عمل (Action) و رضایتمندی (Satisfaction) تقسیم می‌کند و توصیه می‌کند که برای هر مرحله، برنامه‌ریزی داشته باشید.
بازاریابی دیجیتال(Digital Marketing) شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر رسانه های دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند.
بازاریابی دیجیتال از فناوری های روز در راستای دستیابی به جدیدترین شیوه های تعامل با مشتریان استفاده می کند و با کمترین هزینه امکان فروش هرچه بیشتر محصولات و خدمات را فراهم می‌آورد. لذا به کمک دیجیتال مارکتینگ و تنها با چند کلیک می توان به بازار هدف و مشتریان بالقوه دست پیدا کرد از این رو استفاده از دیجیتال مارکتینگ به یک ضرورت در دنیای امروز تبدیل شده است.




با استفاده از لینک ارتباط با ما متقاضیان مشاوره طرح بازاریابی می توانند درخواست خود را ثبت نمایند.

responsive

« راه اندازی کسب و کار موفق با خبرگان و تسهیل گران فرایند کارآفرینی و کسب و کار ناب»



علاقمندان به علم کارآفرینی و مدیریت کسب و کار با تسهیل گری و تیم سرمایه انسانی خبرگان مرکز مشاوره ، اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی نوآوران خلاق پارسی(با مجوز رسمی از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی) در مسیر ایجاد کسب و کار ، پایدار ، موفق و دارای نرخ رشد براساس سنجش شاخص های کمی و کیفی کارآفرینی قدم بگذارید. افتخار ماست که در طول مسیر شما را همکاری و تا رسیدن به قله موفقیت مساعدت نماییم.