خدمات پروژه محور


ما برای مشکلات شما ایده داریم!

خدمات پروژه محور

سازمان هایی که تأکید زیادی بر پروژه دارند و اکثر فعالیت های خود را در قالب پروژه مدیریت می نمایند، سازمان های پروژه محور نامیده می شوند. اینگونه سازمان ها سیستم های موقتی را برای انجام وظایف پروژه ایجاد می نمایند.



رویکرد پروژه محور را می‌توان در تمامی انواع کسب و کارها مشاهده کرد. به همین منظور برای درک بهتر این موضوع و کاربردها و نقش‌های متفاوت مدیریت پروژه، کسب و کارها را به سه دسته تولیدی، خدماتی و امور داخلی یک سازمان (مثل مدیریت منابع انسانی و بازاریابی) تقسیم کرد.
کسب و کارهای خدماتی را می‌توان به دو بخش تکرارناپذیر و تکرارپذیر تقسیم نمود.
در خدمات تکرارناپذیر مشکل یا مسئله‌ای از طرف مشتری مطرح می‌شوند. از این رو شرکت ارائه دهنده خدمت در راستای رفع آن مشکل پروژه‌ای با ابتدا و انتخای مشخص و با هدف رفع آن طراحی می‌کند. بنابراین در این دست از کسب و کارها می‌توان از مدیریت پروژه استفاده نمود.
خدمات تکرارپذیر مشابه فرآیندهای تولیدی است، بدین صورت که یک خدمت به صورت عام طراحی و آماده شده است و هر مشتری که بخواهد متناسب با نیازهای او، خدمت در اختیارش قرار می‌گیرد. به عنوان مثال محصول مدیریت پروژه شرکت خدمات تجارت سرمد با نام ساتراپ یک اپلیکیشن مدیریت پروژه برای تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها است. در کارهای تولیدی عموما فرآیند تولید و قطعات و لوازمی که از آن‌ها استفاده می‌شود ثابت هستند اما در کارهای خدماتی، یک خدمت مشخص می‌تواند متناسب با نیازها و شرایط مشتری متفاوت باشد. به عنوان مثال به منظور پیاده سازی اپلیکیشن ساتراپ در یک شرکت نیاز به بومی‌سازی این خدمت متناسب با نیازهای آن شرکت وجود دارد که امر شاید موجب خارج شدن از مسیر پروژه محور بودن شود اما با توجه به تکرارناپذیر بودن فرآیند، می‌توان آن را پروژه درنظر گرفت.
کل فرآیندهای یک سازمان می‌توانند از اصول مدیریت پروژه استفاده کنند. دو فرآیند در سازمان هستند که علاوه‌بر دیگر فرآیندها نیاز به توجه بیشتری در مفهوم مدیریت پروژه دارند:
1- منابع انسانی و 2- بازاریابی.
در مدیریت منابع انسانی با یکسری اهداف و مشکل مواجه هستیم. مشکل همیشه آن نیست که یک نقص در سامانه وجود داشته باشد، در برخی موارد حفظ وضعیت موجود در مجموعه می‌تواند خودش یک مشکل به حساب بیاید که باید در صدد رفع آن برآییم. اهداف اصلی در منابع انسانی آموزش، رشد و بهبود عملکرد نیروهای سازمان هست که نمی‌توان برای این دست پروژه‌ها ابتدا و انتها مشخص نمود و باید به صورت روزمره انجام شوند. بدین سبب برای اجرایی نمودن هرچه بهتر پروژه های منابع انسانی در سازمان‌ها، یک پروژه منابع انسانی را به صورت کلی تعریف نموده و آن را به بی شمار پروژه‌های زمان محور تقسیم می‌کنند. به این صورت که برای هر فصل یک سری اهداف درمورد میزان بازدهی، حقوق و آموزشی که کارمندان باید ببیند، تعریف می‌شوند. سپس این پروژه‌ها به پروژه‌های ماهانه شکسته می‌شوند و برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ به زیرپروژه های هفتگی و روزانه تقسیم می‌شوند. برای مثال گزارش فعالیت روزانه در یک شرکت به عنوان پروژه در سیستم ثبت شده و هرروز هریک از کارمندان زمان ورود و خروج خود را به همراه فعالیت‌های انجام داده ثبت می‌کند.




مدیریت پروژه در امور بازاریابی کمی دشوارتر از منابع انسانی خواهد بود زیرا که این قابلیت در آن وجود ندارد که به فصل و هفته تقسیم شود. در بازایابی یک هدف برای یک تاریخ مشخص و برای رسیدن به این هدف یکسری نقاط کلیدی تعریف می‌شود.
مدیر پروژه باید یک محدوده استاندارد برای سامانه خود تعریف نماید تا بتواند با توجه به شرایط موجود، عملکرد سامانه رو بررس نماید. این امر در مدیریت پروژه‌های بازاریابی بسیار اهمیت می‌یابد.
سایر اموری که در سازمان وجود دارند، ذاتا به سادگی مدیریت پروژه پذیر هستند مانند کارهای طراحی، گرافیک، تولید محتوا، ترجمه و زیرساخت‌های فیزیکی که ابتدا، انتها و هدف مشخصی دارند.
کسب و کارها و سازمان های پروژه محور به منشور افزایش احتمال موفقیت پروژه، بایستس به دیدگاه مشترک و یکسانی در رابطه با عوامل موفقیت پروژه دست یابند تا بتوانند بصورت سازمان یافته و منظم این عوامل را ارزیابی کرده، تأثیر آن را بررسی کرده و سپس بهترین شیوه را جهت رسیدن به این عوامل برگزینند.




با استفاده از لینک ارتباط با ما متقاضیان مشاوره طرح بازاریابی می توانند درخواست خود را ثبت نمایند.

responsive

« راه اندازی کسب و کار موفق با خبرگان و تسهیل گران فرایند کارآفرینی و کسب و کار ناب»



علاقمندان به علم کارآفرینی و مدیریت کسب و کار با تسهیل گری و تیم سرمایه انسانی خبرگان مرکز مشاوره ، اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی نوآوران خلاق پارسی(با مجوز رسمی از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی) در مسیر ایجاد کسب و کار ، پایدار ، موفق و دارای نرخ رشد براساس سنجش شاخص های کمی و کیفی کارآفرینی قدم بگذارید. افتخار ماست که در طول مسیر شما را همکاری و تا رسیدن به قله موفقیت مساعدت نماییم.